DIS|KONTINUITÄTEN
Symposion zur Historiographie der Oper zwischen Weimarer Republik und früher Bundesrepublik Do 18. — So 21. Mai 2023Programm 2. Tag
9:45 Tobias Janz [Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, DE]: Einleitung: Dis | Kontinuitäten. Zur Historiographie der Oper im 20. Jahrhundert
10:15 Áine Sheil [University of York, GB]: Productions of the Kroll-Oper. Innovations and Continuities
11:00 Pause
11:30 Kirstin Van den Buys [Vrije Universiteit Brussel, BE]: Discontinuity in the programmation of modernist operas at the Théâtre Royal de la Monnaie in Brussels from 1933 onwards and the importance of the performance of Berg’s WOZZECK in this regard
12:15 Daniel Boucher [University of Birmingham, GB]: Zeitopermania: Rewriting Narratives of Modern Opera in Weimar Germany
13:00 Mittagspause
14:30 John Gabriel [University of Melbourne, AU]: Finding New Footing in Shifting Sands: The Fate of Zeitoper at the End of the Weimar Republic
15:15 Max Erwin [University of Malta, MT]: Zeitopern ohne Zeit, Volksopern ohne Volk: Modernity and Ambiguity between Weimar Avant- Garde and Third Reich Opera
16:00 Friedrich Geiger [Hochschule für Musik und Theater München, DE]: Jazzrezeption in der Oper zwischen Weimarer Republik und früher Nachkriegszeit
18:00 Generalprobe DER SINGENDE TEUFEL